← Vorige

Begin niet te vroeg

Jongeren drinken beter geen alcohol. Ze zijn gevoeliger voor de effecten en kunnen er minder goed mee omgaan dan volwassenen. De wet van december 2009 verbiedt dan ook de alcoholverkoop aan jongeren onder de 16 jaar.

Met de campagne 'Begin niet te vroeg' sensibiliseer en informeer je jongeren en hun ouders over de gezondheidsrisico's die drinken onder de 16 met zich meebrengt. Supermarkten en winkels, waar jongeren vaak alcohol kopen, ondersteunen de nieuwe wetgeving door stickers te kleven die de leeftijdsgrenzen aangeven. Ook de horeca en het jeugdwerk zijn op de kar gesprongen.

Voor wie?

  • Kinderen en jongeren tussen 12 en 18 jaar
  • (Groot-)ouders en opvoeders
  • Gezinnen

Wie kan de campagne promoten?

Gemeenten, OCMW's, lokale horeca en middenstand, UNIZO, … 

Campagnemateriaal kan je rechtstreeks aanvragen of downloaden op de website van de Druglijn.

 

Met de campagne 'Begin niet te vroeg' sensibiliseer en informeer je jongeren en hun ouders over de gezondheidsrisico's die drinken onder de 16 met zich meebrengt. Supermarkten en winkels, waar jongeren vaak alcohol kopen, ondersteunen de nieuwe wetgeving door stickers te kleven die de leeftijdsgrenzen aangeven. Ook de horeca en het jeugdwerk zijn op de kar gesprongen.

Praktisch

  • Op www.druglijn.be vind je meer informatie over de gevolgen van alcoholgebruik op jonge leeftijd, de wetgeving en hoe je met alcohol omgaat
  • Op de campagne-website van de VAD vind je campagnemateriaal zoals affiches, postkaartjes en polsbandjes. Naast een barbriefing vind je er ook een link naar een instructievideo voor horecazaken en  kassapersoneel
  • Op YouTube vind je een bijhorend filmpje

Het Logo zet je op weg

Het Logo helpt je om je campagne mee vorm te geven.

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen