Bordspel ‘Lekkerbekjes’ doet kinderen gezond eten en bewegen

De meeste kinderen moeten gestimuleerd worden om nieuwe smaken te proeven en voldoende te bewegen. Om ouders daarbij te helpen, ontwikkelde het Vlaams Instituut Gezond Leven het gezelschapsspel ‘Lekkerbekjes’ voor kinderen vanaf 7 jaar. Samen proeven, beleven, het goede voorbeeld geven en positief belonen zijn de basiselementen van dit spel, dat exclusief verkocht wordt bij Colruyt en Dreamland.

Kinderen weten al van jongs af aan wat ze leuk vinden en wat niet. Sommigen houden van intensief rennen, anderen zweren bij rustige activiteiten. Met eten is het net zo. De meeste kinderen zweren bij zoet. Bitter en zuur – zoals witloof of kiwi – vallen minder in de smaak.

Kinderen uitdagen om te proeven

Het is belangrijk dat kinderen zure, bittere en neutrale smaken (bv. de smaak van water en witte melk) leren appreciëren en aangezet worden tot een actieve leefstijl met voldoende beweging. Maar kinderen hebben tijd nodig om te wennen aan nieuwe smaken en activiteiten. Nieuwe smaken appreciëren is zoals leren stappen of fietsen: met vallen en opstaan. Soms moeten kinderen iets tien keer proeven voor ze het lusten.

Gezond eten en bewegen leuk maken

Kinderen dwingen om iets te eten heeft geen zin: het is een strijd die ouders onmogelijk kunnen winnen. En het zorgt ook voor een heel negatieve sfeer. Belangrijker is dat kinderen gestimuleerd worden om te proeven. Kinderen bewegen omdat ze het leuk vinden, niet omdat het goed is voor de gezondheid. Ze hebben regelmatig een duwtje in de rug nodig van hun ouders om genoeg actieve, leerrijke en uitdagende dingen te doen.  

Spelenderwijs gezonder eten en bewegen

Daan Banaan, Ray de Aardbei, Komkommer Kwel, Dina Druppel, Jean-Claude Van Wortel en Avo Kaatje − de 6 lekkerbekjes − nodigen kinderen en hun vrienden en familie uit om grappige, vreemde en vooral lekkere hapjes te proeven en gekke uitdagingen en beweegopdrachten aan te gaan. Tijdens het Lekkerbekjes-spel vullen spelers om het eerst hun scorebord met smul- en beweegtokens. Die kunnen ze verdienen door opdrachten – die telkens proeven en bewegen combineren – uit te voeren. Zo leren de spelers op ludieke wijze de voedings- en bewegingsdriehoek kennen: van wat je best eet en hoe belangrijk water is, tot hoe je kan bewegen en minder zitten.

Het spel wordt verkocht bij Dreamland en in verschillende Colruyt-filialen.

Bij jouw Logo is een exemplaar van het spel beschikbaar.

Lekkerbekjes werd ontwikkeld in samenwerking met Cartamundi. Lees er hier alles over.

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen